Odpływ polskiej młodzieży z Facebooka

W trakcie, gdy Instagram zalicza znaczącą zwyżkę użytkowników względem roku 2017, tak dotąd nietykalny Facebook notuje spadki wśród najmłodszych. Czym jest podyktowany ten stan rzeczy?

Wedle ostatnich danych na czerwiec 2018 roku z Facebooka korzystało 16 milionów polskich internautów notując 8% wzrostu w skali dwunastu miesięcy. Biorąc pod uwagę, że w naszym kraju mieszka niespełna 36 milionów obywateli, to całkiem solidny wynik. W tym samym okresie Instagram zalicza jednak przyrost użytkowników na poziomie 47% – 4.2 do 6.2 miliona Polaków. Warto o tym wspomnieć, ponieważ z niegdyś szalenie popularnego Facebooka odchodzą młodzi użytkownicy w wieku 13-17 lat.

W przeciągu roku 300 tysięcy młodych internautów zrezygnowało z usług Facebooka. Na otarcie łez Mark Zuckerberg pochwali się, iż w analogicznym okresie w grupie wiekowej 35 lat serwis nadrobił straty z nawiązką. Możemy tylko domniemywać, że Facebook wkroczył w dość podobny etap życia, co niegdyś Nasza Klasa. Po podjęciu szeregu nietrafionych decyzji oraz niechęci dzielenia cyfrowej przestrzeni ze swoimi rodzicami, młodzież masowo migrowała w stronę świeżo debiutującego zachodniego portalu skocznościowego. Co jednak ciekawe, Instagram należący przecież tej samej korporacji, co portal Zuckerberga, zalicza znaczący wzrost użytkowników w każdej grupie wiekowej. Równie dobrze ma się Messenger, stanowiący szczególnie świetną platformę komunikacji na urządzeniach mobilnych.

Jeśli uważacie, że pewne wahania w wzroście portalu spowodowane są ostatnimi rewelacjami odnośnie wycieku danych osobistych to jesteście w błędzie. Co prawda, sporo osób usunęło swoje konta, a także widzieliśmy dość spektakularne przypadki, jak choćby w osobie Elona Muska, ale ogólnie Facebook ma się bardzo dobrze niemal w każdym zakątku globu. Szczególnie w Polsce, gdzie po niemal 10 latach obecności możemy powiedzieć o wejściu produktu w okres dojrzały. Innymi słowy najlepsze jeszcze przed nim.

Zmiany generacyjnej możemy być pewni. Tak jak kiedyś Nasza Klasa, tak i Facebook stanie się pase – czymś na zwór cyfrowego domu starców? 🙂 Taka przyszłość czeka chyba każdą platformę komunikacji prędzej czy później. Jednocześnie skupiając się na rodzimym podwórku, musimy jeszcze wspomnieć o zjawisku niżu demograficznego. Innymi słowy od już kilkunastu dobrych lat rodzi się coraz mniej Polaków, co oczywiście w przyszłości przełoży się na spowolnienie gospodarcze – również w sektorze usług cyfrowych. Najprawdopodobniej przyrost nowych użytkowników nie będzie tak spektakularny jak kiedyś.

A jak Wy zapatrujecie się na przyszłość Facebooka? Przejmujecie się rewelacjami odnośnie „prywatności”, a może znaleźliście zwyczajnie alternatywę dla tego portalu społecznościowego?

Źródło: napoleoncat.com | Zdjęcie: ro.com.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *